• BEZPEČNOSTNÍ VESTY a spol.

    Chránič páteře, bezpečnostní vesta, nebo airbag?
    Na první pohled zdánlivě stejné, ale z hlediska ochrany nesrovnatelné. Jezdectví je statisticky vyhodnocováno jako jeden z nejnebezpečnějších sportů vůbec. I když to možná neradi slyšíme, je to tak. Pracujeme s živým tvorem, jehož reakce nemůžeme nikdy na 100 % předvídat. I když náš kůň nevyhazuje a je to to nejhodnější zvíře na světě, vždy může nešťastně zakopnout a pak už je to k úrazu jen kousíček.

    Proto je opravdu důležité používat všechny dostupné ochranné prostředky a nespoléhat na štěstí. Většina jezdců se naštěstí chová zodpovědně a helma je pro ně už něco, bez čeho na koně vůbec nesednou. S používáním bezpečnostních vest nebo páteřáků je to v ČR o dost horší, i když i ty vidíme (zejména u dětí) stále častěji.

    Každý příspěvek ke zvýšení naší bezpečnosti se počítá. Ano, pořizovací cena vesty je poměrně vysoká a zejména u rychle rostoucích dětí je občas nutná výměna dříve, než by se nám líbilo, na druhou stranu – jaká cena je příliš vysoká za něco, co může významně snížit riziko vážného úrazu nebo trvalých následků?  

    Pokud i vy zvažujete pořízení nějakého ochranného prostředku na váš trup, pojďme se podívat, jaké máte možnosti.

    Některé chrániče páteře se oblékají jako bezpečnostní vesta, na první pohled jsou jí i podobné. Je to ale opravdu jen podoba, ochranná funkce je nesrovnatelná.
    Chránič zad neboli „páteřák“

    Chránič zad je takovým kompromisem pro ty jezdce, kteří chtějí nějakým způsobem zvýšit svou bezpečnost, ale hledají větší komfort, než poskytují klasické bezpečnostní vesty. Páteřák může být volbou, pokud máte skutečně „neprůstřelně“ klidného koně, se kterým se věnujete primárně nenáročné jízdárenské práci, nebo jste velmi zkušený jezdec, který se v sedle cítí jistě.

    Zatím neexistuje takový, který by byl certifikovaný vyloženě pro jezdectví a vzhledem k tomu, jak omezená je ochrana, kterou poskytuje, je velmi pravděpodobné, že žádný takový ani existovat nebude. Veškeré chrániče by měly být homologovány a být označeny symbolem CE který znamená, že výrobek je v souladu s příslušnými požadavky EU. Navíc všechny výrobky, které nesou označení „chránič zad“ (back protector) musí být certifikovány dle EN 1621-2, což je norma pro ochranné oděvy pro motocyklisty, podle níž se testují chrániče zad i pro další sportovní disciplíny.

    Klasický páteřák.

    Ochranu poskytují, jak z názvu vyplývá, především v oblasti zad a páteře. Ochrana hrudníku je buď žádná, nebo jen zcela minimální. Jsou určitě pohodlnější než bezpečnostní vesty, ale míra, do jaké vás ochrání, je v porovnání s nimi nesrovnatelně nižší. Nicméně – rozhodně je to lepší než nic.

    Pokud se rozhodnete pro takový ten klasický páteřák, který vypadá trochu jako krunýř na zádech, buďte velmi pozorní při výběru velikosti. Problematická je zejména délka – jestli se vám při pohybu páteřák posunuje směrem nahoru, horní hranou do krku, vyměňte ho za kratší. Pevná zádová část by vás v případě pádu mohla vážně poranit v oblasti krční páteře!

    Bezpečnostní vesta by měla být vždy první volbou, pokud hledáte ochranu pro své dítě.
    Bezpečnostní vesta

    Jedná se o nejspolehlivější ochranu vašeho trupu při pádu z koně. Chrání celý trup kolem dokola – páteř, žebra, hrudní koš i klíční kosti. Vhodně zvolená vesta výrazně snižuje riziko vážných poranění v oblasti trupu a případným následkům, ale samozřejmě jim nedokáže zcela zabránit.

    Bezpečnostní vesta by měla být vždy první volbou, pokud hledáte ochranu pro své dítě. Určitě by její pořízení měli zvážit také jezdci, kteří pracují s mladými či temperamentními koňmi nebo jezdci, kteří se v sedle zkrátka z nějakého důvodu necítí úplně bezpečně. Ochranná vesta má i svůj psychologický význam a může jezdci dodat více klidu a jistoty.

    Certifikovaná bezpečnostní vesta pro jezdecký sport splňuje evropskou normu EN 13158/2018. Možná se ještě setkáte s vestou označenou EN 13158/2009, to je v pořádku, norma byla sice aktualizována, ale po dobu 5 let ještě platí obě současně. Vesty se starou normou už se nevyrábí, jen doprodávají.

    Všechny certifikované vesty jsou viditelně označeny štítkem BETA – Level 3.

    Splnění této normy znamená, že byla vesta testována na velmi specifické situace, ke kterým během pádu z koně/s koněm může dojít. Dalším vodítkem pro výběr bezpečnostní vesty je tzv. BETA (British Equestrian Trade Association) certifikace. Jedná se o původně britskou certifikaci, kterou navrhl tým jezdců, lékařů, výrobců a prodejců jezdeckých potřeb a která se rychle rozšířila do celého světa a pracují s ní všichni dobří výrobci vest. Jde o rozdělení vest podle úrovně jejich bezpečnosti do 3 skupin – Level 1, Level 2 a Level 3.

    BETA Level 1 jsou lehké vesty s nízkou hmotností a nejnižší poskytovanou ochranou, vhodné zejména pro žokeje, kteří chtějí alespoň nějakou ochranu a zároveň potřebují co nejnižší váhu navíc.

    BETA Level 2 je ochrana střední, vhodná pro ježdění s nízkou mírou rizika nebo pro profesionály.

    A nakonec BETA Level 3 – takto označené jsou vesty s nejvyšším standardem bezpečnosti. Level 3 vesty by měly zabránit menším modřinám a pohmožděninám, snížit riziko poranění měkkých tkání a do určité míry zabránit zlomeninám žeber. Jsou to také jediné vesty, ve kterých smíte nastoupit do terénní části v soutěži všestrannosti.

    Možná se používání vesty bráníte kvůli určitému nepohodlí nebo omezení, kterého se bojíte. Jistě, i ta sebelepší vesta vás může určitým způsobem omezovat, nicméně v dnešní době se výrobci doslova předhánějí v tom, aby jejich vesta kromě bezpečnosti byla také maximálně pohodlná.

    V zásadě máte na výběr mezi vestami vyrobenými z menších dílků a vestami kompaktními. Kompaktní vesty jsou zpravidla z vrstveného pěnového materiálu, aby byla zaručena přizpůsobivost a pohyblivost. Rozšířenější jsou ale vesty skládané z menších dílků. Právě tato jejich „dělenost“ značně zvyšuje jejich schopnost přizpůsobit se jezdcovu tělu. Tento typ vest je díky své konstrukci i o něco prodyšnější, i když osobně si trochu myslíme, že při aktivním ježdění ten rozdíl asi moc nezaznamenáte. 

    Při výběru vaší vesty by mělo být prvním kritériem to, že splňuje všechny potřebné certifikace, a ruku v ruce s bezpečností by mělo jít pohodlí při nošení. Jednoduše proto, že nepohodlnou vestu nejspíš nebudete chtít nosit. A vesta, která visí ve skříni, vás moc neochrání. Dejte si tedy na čas, zkoušejte různé tipy a různé velikosti, posaďte se v prodejně do sedla…

    Vestu zkoušejte jen na tenké triko nebo mikinu. Aby splnila svou bezpečnostní funkci nejlépe, měla by být co nejblíže tělu.

    Oblíbená dělená vesta USG flexi za příznivou cenu.
    Velmi komfortní dělená vesta Racesafe Provent 3.
    Airbag vesty

    Airbag vesty jsou již dobře známé mezi motorkáři, v jezdeckém sportu se objevily poměrně nedávno. Nicméně jejich obliba stále roste.

    Jsou to vesty, které mají uvnitř všité nafukovací vaky, které jsou umístěné tak, aby nafouknutý airbag ochránil ty nejdůležitější oblasti našeho trupu. Součástí vesty je vyměnitelná bombička se stlačeným CO2 a speciální spouštěcí mechanismus, který je připevněn k sedlu. V případě pádu a oddělení jezdce od sedla, dojde k vytržení speciální pojistky, čímž se aktivuje spoušť, která prorazí bombičku a plyn nafoukne airbagy. Nafouknutí airbagů je u kvalitních vest otázkou zlomku vteřiny (například Freejump uvádí 98 ms do dosažení požadovaného tlaku ve vestě), takže v okamžiku dopadu na zem už je vesta plně nafouknutá.

    Airbag vesta Twist Air od Horse Pilot.

    Plusem airbagových vest je jejich nenápadnost a pohodlí – prakticky o nich nevíte. Kvalitní airbagová vesta vás velmi dobře ochrání a je skutečně hodnotným příspěvkem ke zvýšení vaší bezpečnosti.

    Mínusem je určitě to, že pokud spadneme i s koněm a neoddělíme se od sedla, vesta se nenafoukne.

    Všechny u nás prodávané airbagové vesty musí splňovat požadavky EU a být označeny značkou CE. Speciální norma, která by řešila airbagové vesty v jezdeckém sportu, zatím existuje pouze ve Francii, a nese označení NF S72-800:2022. O schválení této normy se zasloužila firma Freejump a také druhý francouzský výrobce airbag vest, HorsePilot, se okamžitě připojil, a i jejich vesty normu splňují.

    Airbag vesta HorsePilot oblečená přes bezpečnostní vestu – jezdkyně se chystá do terénní zkoušky na military.

    Airbag vesta v akci – je krásně vidět lanko, kterým je vesta spojená se sedlem.

    Je velmi dobře, že se výrobci snaží o nastavení nějakého standardu, který by měly jezdecké airbagy splňovat, aby měl uživatel jistotu, že kupuje spolehlivý výrobek. Je samozřejmě otázkou, jak dlouho bude trvat, než bude norma pro jezdecké airbagy implementována do celé EU.

    Airbagové vesty se v posledních letech hodně rozšířily mezi jezdci všestrannosti. V terénní zkoušce je pro všechny povinná bezpečnostní vesta Level 3, ale velmi mnoho jezdců jí doplňuje také airbagem, který nosí přes vestu, a ještě tím zvyšují svou bezpečnost.

    Pár tipů na závěr:

    • Správné skladování je velice důležité! Ať už se jedná o páteřák, airbag nebo klasickou vestu. Skladujte je pověšené na ramínku, v suchu a při pokojové teplotě. Nevystavujte horku ani mrazům, nepřekládejte, nerolujte, nezatěžujte těžkými předměty. Jakmile budete mít pochybnost o stavu vaší vesty nepoužívejte ji a kontaktujte svého prodejce.
    • Nikdy nepoužívejte vestu, která je viditelně poškozená – promáčknutá, roztržená, rozpáraná apod.

    Vesta z druhé ruky? Raději ne. Jen pokud dobře znáte její historii. To samé platí i pro helmy.

    Foto: archiv společnosti Equiservis spol. s r.o. a Marcel Runštuk

    360x360 AD
    Back to top