• TRANSPORT KONÍ Z ANATOMICKÉHO HLEDISKA

    V úvodním článku o transportu koní jsme si řekli něco o tom, jak koně psychicky snášejí přepravu, v dnešním článku  se zaměříme na pochopení jak přepravu prožívají fyzicky. 

    Abyste pochopili míru fyzické náročnosti a dokázali předejít krizovým situacím, které mohou za jízdy nastat, je důležité myslet na základní anatomii koně. To nám v tomto směru lépe otevře oči a umožní nám snadněji pochopit, proč a jakým stylem jezdit s přepravníkem. 

    Kůň, který za námi nastoupí do přepravníku nám prokazuje obrovskou loajalitu a důvěru (vše co se přepravy týče, je v rozporu s jeho přirozeností) a proto je naší POVINNOSTÍ zajistit bezpečnost a technickou způsobilost zvoleného přepravníku, tak aby riziko zranění bylo pokud možno minimální. 

     

    Příliš vysoko umístěná zábrana bude tlačit po celou dobu jízdy na citlivou část spodního krku – na průdušnici.

    Správně uzpůsobený přepravník dle velikosti koně

    Když pomineme technický stav přepravníku, do kterého hodláme umístit našeho koně je třeba zhodnotit, zda je pro našeho koně vhodně uzpůsoben.

    Jinak bude vypadat připravený přepravník pro koně menšího tělesného rámce a jinak bude vypadat přepravník uzpůsobený pro koně většího tělesného rámce. Proč tomu tak je? 

    Zase se budu opakovat, ale i v tomto případě má vše na svědomí základní anatomie, které majitelé koní mnohdy věnují minimální pozornost. 

    Rozdílnost přepravníků u koní různých tělesných rozměrů by měla být ve výšce a počtu předních a zadních zábran. 

    Možná se vám tento fakt bude zdát jako nedůležitý (mnoho přepravníků dokonce nemá boční zarážky v rozdílných výškách) ale opak je pravdou. Vezmeme-li to od přední zábrany přes kterou má kůň po dobu přepravy krk a hlavu, musí být příčka umístěna tak vysoko/nízko, aby netlačila na citlivou průdušnici a zároveň, aby se jí kůň nedotýkal v oblasti ramenních kloubů.  

    • V případě prudkého brždění, kdy kůň přesune váhu dopředu na přední zábranu, může dojít k stlačení průdušnice, nebo naražení citlivých ramenních kloubů. 

    Příliš nízko umístěná přední zábrana může způsobit přeletění koně přes ve směru jízdy a příliš vysoko umístěná příčka bude koně rušit a tlačit na citlivou spodní část krku.

    Možnost umístit zábrany do různé výšky dle velikosti koně je zcela zásadní pro jeho bezpečnost během přepravy.

    Přesuneme-li se k zadním zábranám, ty by měly být umístěny tak vysoko/nízko, aby záď koně nenarážela do zábrany v oblasti prvních ocasních obratlů a v oblasti citlivých sedacích hrbolů. 

    • V případě prudkého brždění nebo nárazu může příliš vysoko umístěná zábrana přerazit ocasní část páteře nebo silně narazit vystouplé sedací hrboly.

    Pokud by byly zadní zábrany umístěny příliš nízko, kůň se na ně může během jízdy posadit a v kombinaci s kluzkou podlahou po nich zadníma nohama, které budou nést většinu váhy, sklouznout a posadit se. 

    Vysoko umístěné zábrany by zase mohly umožnit koni sklouznout zadkem pod ně. Kůň se pod zábranami může zaseknout a v panice vyskočí dopředu, což může způsobit vážný problém.

    TIP: U malých koní nebo poníků se používají zábrany dvě umístěné pod sebe. 

    Svalová náročnost přepravy

    Tělo koně se skládá z mnoha velkých, propojených skupin svalů v různých vrstvách, které se navzájem ovlivňují a spolupracují. 

    Rozdělit je můžeme do tří základních skupin a to: 

    • svaly hluboké (deep muscles) nebo stabilizační svaly 
    • svaly střední (middle muscles)
    • svaly povrchové (superficial muscles)

    Stabilizační svaly, jak už název napovídá, mají v koňském těle funkci stabilizovat citlivé meziobratlové spoje páteře. Jsou to poměrně malé, hluboko uložené svaly, které jsou vybaveny mnoha receptory, díky nimž jsou velmi citlivé na změny držení těla koně. To jim umožňuje trvale přenastavovat obratle a chránit tak páteř před jakýmkoliv nesprávným pohybem, který by mohl ohrozit například drahocennou míchu. 

    Jak vidíme na fotografii kůň stojící vpravo je malého tělesného rámce a jeho zábrana je tedy s ohledem na jeho výšku umístěná příliš vysoko. S takovou zábranou je velmi snadné, aby kůň při jízdě zasedl pod zadní zábranu a začal panikařit.

    Pohybující se přepravník koni simuluje neustálý impuls pro citlivé hluboké svalstvo, které reaguje stažením. Čím více a prudčeji se přepravník pohybuje, tím více síly musí svalové skupiny vynaložit. 

    Toto cvičení je pro koně a jeho svalstvo velmi náročné a z toho důvodu se pro delší cestování doporučují pravidelné AKTIVNÍ pauzy. 

    Velkou náročnost zažívají také šlachy, které zprostředkovávají přenos svalové síly na kosterní soustavu. Při pohybu se napínají a zkracují tak, jak kůň po dobu jízdy balancuje. Kůň se špatnými kopytními úhly či nekorektní tělesnou stavbou končetin a velmi napjatými šlachami bude přepravu zvládat mnohem hůře, než kůň se správně upravovanými kopyty.

    Přeprava je pro koně velmi psychicky a fyzicky náročná, ne-li nebezpečná. Myslete prosím proto na to, jakým stylem svého koně převážíte a zde je vaše jízda plynulá a pro vašeho koně pokud možno pohodlná. 

    Chcete se o přepravě dozvědět ještě více a vyzkoušet si některé situace v praxi? Doporučujeme k tomuto tématu navštívit seminář s Pavlem Čechovským na téma Bezpečnost a welfare přepravy koní. 

    Napsala: Nikola Kováříková, IG @equine_study

    Foto: PrepravaKoni.cz (Pavel Čechovský)

    360x360 AD
    Back to top