• VEZEME KONĚ – TIPY PRO NAKLÁDÁNÍ A CESTU

    Koně dnes jezdí běžně na závody, dostihy, soutěže, výstavy, svody, klisny ke hřebci, k veterináři atd. Zkrátka koně, alespoň někteří, cestují často. Při přepravě se výrazně zvyšuje riziko zranění. A to nejenom při samotné jízdě, kdy hrozí zašlápnutí, tržné rány, odřeniny i úrazy jako následky upadnutí koně. Rizikové je i nakládání a vykládání. Důležité je nejenom fyzické zdraví, ale také psychická pohoda koní.
    kůň v přepravním kamiónu, který se dívá ven

    Před jízdou

    Absolutně zásadní věcí je přepravník na koně. Náklaďáček, kamion či auto s vlekem musí být v odpovídajícím technickém stavu. Při volbě auto-vlek, která je v současnosti velmi oblíbená, musí být auto samozřejmě vybaveno odpovídajícím tažným zařízením, ale především musí být svými parametry schopné vlek nejen táhnout, ale také ho udržet bez problémů na silnici i při nečekaných událostech. Samozřejmostí je kontrola stavu přepravníku, ale i celé soupravy před samotnou přepravou. Při kontrole je potřeba zaměřit se na bezpečnost vnitřních prostor pro koně, aby se neměl o co zranit nebo zachytit, a aby vše drželo, jak má. Nedílnou součástí přípravy na cestu je samozřejmě i naložení všeho, co na cestu bereme s sebou – krmení, kýble, cajky a sedla, jezdecké vybavení, nářadí… Vše musí být v autě připravené ještě před nakládáním koní, abychom po naložení mohli hned vyrazit. Je vhodné vozit s sebou i vodu, pokud je to možné – například pro případ uvíznutí v koloně na dálnici, kdy teplota v přívěsu může rychle stoupnout a zdroj vody bývá nedostupný. V těchto případech může vezená voda zabránit vážným zdravotním komplikacím jako je dehydratace, přehřátí a kolika. Ve chvíli, kdy je kůň naložený, je třeba vyrazit na cestu bez zbytečných průtahů. Někteří koně jsou ve stojícím vleku nervózní, mohou začít kopat apod.

    Před cestou samotnou zkontrolujte a připravte přepravník. Než naložíte koně, naložte nejprve všechno potřebné.

    Tip:

    Nespoléhejte se pouze na navigaci. Při stavu našich silnic, množství oprav a uzavírek v kombinaci se slabým signálem GPS se vyplatí vozit v autě knižní autoatlas a na cestu se vždy dobře připravit, zejména pokud někam jedeme poprvé.

    Tip:

    Zvlášť u starších vleků s dřevěnou podlahou je nezbytné pravidelně kontrolovat její stav. Případy, kdy kůň prošlápne ztrouchnivělou podlahu či rampu se stávají, a následky jsou velmi nepříjemné.

     

    Příprava koně

    Pokud vezete koně, který je zvyklý cestovat a zná nastupování do přepravníku, není nutné nijak zvlášť ho připravovat. Téma nakládání nezkušeného koně/učení koně nastupovat je na samostatný článek.

    Určitě je vhodné chránit koni nohy přepravními kamašemi, dále můžete využít i chránič ocasu a v případě potřeby koni nasadit deku vhodnou pro přepravu.

    Tip:

    Koně nemají rádi nové věci, takže je dobré koně zvyknout na přepravní kamaše či chránič ocasu mimo přepravník. Nejsnáze to půjde v boxe a je vhodné koně s nasazenými kamašemi také chvilku povodit.

    U koní, pro které je přeprava stresující i přes klidný a trpělivý přístup člověka, je možné použít zklidňující prostředky. Nabídka prostředků na trhu pro laické použití není široká. Asi nejpoužívanějším přípravkem je zklidňující pasta Quietex, jejíž účinek nastupuje již dvě hodiny po aplikaci. Kůň zůstává bystrý, bez neklidu a strachu, a je možné ji použít i pro dostihové koně a březí klisny. Další možností je dlouhodobé používání bylinek, které pozitivně ovlivní nervový systém koně a celková práce s ním bude snadnější. Směsi obvykle obsahují meduňku, mátu peprnou, heřmánkový květ, kozlík lékařský, třezalku a chmelové šištice.

    Další zajímavé články na téma přeprava koní pro vás napsala Nikola Kováříková a přečíst si je můžete ZDE. 

    Nakládání

    Základem úspěchu u koní obecně je klid, rozvaha a rozhodnost. Nedostatek času jenom zvyšuje napětí, jenž se následně přenáší na koně. Takže chcete-li koně naložit rychle, nechte si dostatek času. Tuto myšlenku potvrzují i slova Montyho Robertse: „Čím víc času koni dáme, tím míň si ho vezme“.

    Při každém nakládání koně do přepravníku je potřeba mít na paměti, že kůň nejede naposledy, a proto nějaké rychlé „namlácení“ není z dlouhodobého hlediska prozřetelné řešení. Naopak – kůň by měl do vleku nastoupit dobrovolně a v klidu. Pohodovou a plynulou jízdou ho pak utvrdíte v tom, že cestování není žádný strašák.

    PRAVIDLO

    Pro lepší a bezpečnější rovnováhu při jízdě s jedním koněm, nebo se dvěma váhově rozdílnými koňmi je třeba dát jednotlivého či toho těžšího vždy na levou stranu po směru jízdy, a to z důvodu sklonu vozovky, případně rizika najetí na krajnici.

    Než začneme koně nakládat, je třeba mít vše ostatní připraveno a naloženo v autě. Že už jsme to zmiňovali? Nevadí, opakování je matka moudrosti.

    U nakládání by nemělo být zbytečně moc lidí. Ideální jsou dva až tři, více lidí může koně zbytečně rozptýlit. I u koně, který je zvyklý cestovat a do přepravníku nastupuje v klidu, je třeba dbát při nakládání zvýšené pozornosti. Není vhodné, aby kůň před přepravníkem postával, kroužil či jakkoliv čekal třeba i jen na sundání rampy. Vše musí být připraveno před příchodem koně. Vodič drží koně pevně a rozhodným krokem jde k přepravníku a po rampě nahoru. Někteří koně mají ve zvyku se podívat, čuchnout si k rampě a podobně. V tuto chvíli je vhodná hlasová pobídka pronesená klidným, avšak rozhodným hlasem. Kůň se obvykle opět rozejde. V momentě, kdy je kůň naložen, pomocník zajistí koně v přepravním prostoru, vodič koně uváže do patřičného oka nebo vazáků (vodítko nesmí být zbytečně dlouhé), a vystoupí z přepravního prostoru. V tuto chvíli může přicházet kůň další. Po naložení všech koní je třeba zavřít a zajistit rampu.

    Klid a pohoda jsou základem při přepravě koní. Na nakládání i cestu si vyhraďte dostatek času. Je lépe chvíli na závodech počkat  a dopřát koním po cestě odpočinek, než vystresovaný přijet na závodiště na poslední chvíli.

    Když se koni nechce

    Zásadní věc je rozlišit, kdy kůň opravdu řeší nějaký strach a kdy si s námi hraje. Pokud nás kůň od vleku táhne k trávě, sleduje vlaštovky nebo koně ve výběhu, je jisté, že komunikace nefunguje tak, jak by měla a kůň nás zkrátka ignoruje. Obecně je důležité stále trvat na tom, aby kůň neustále koukal do vleku. Pokud se bojí a potřebuje chvíli očuchávat rampu, je to v pořádku. Pokud možno nikdy nedovolte, aby kůň od vleku odcházel, stejné je dělání koleček. To je pro koně výhra – přestáváte ho otravovat s naložením, byť na chvilku, a on udělá všechno proto, aby tuhle vaši reakci vyvolal znovu.

    Problémový kůň

    Zaručených návodů, jak naložit problémového koně, je tolik, kolik je problémových koní – někdo nedá dopustit na kyblík s ovsem, jiný na lonž, další přísahá na koště nebo bič. Strach koně z přepravníku a cestování může být spojen s nepříjemnou zkušeností v minulosti. Tito koně se mnohdy k přepravníku se sklopenou rampou nechtějí ani přiblížit. Dejte jim čas, musí pochopit, že to není nic strašného. Nejlepší je trénovat nakládání, když nikam jet nepotřebujete -zvykat koně na vlek, naučit ho, že se nic neděje. Zkuste nakládání s tušírkou – vytrvale otravujte koně tušírkou zezadu, pokud udělá krok směrem k vleku, dejte tušírku viditelně k zemi a koně slovně pochvalte. Pokud kůň naopak od vleku couvá, otravování zintenzivněte, jakmile alespoň zastaví, opět přestaňte. Kůň často nastoupí bez většího stresu. Snažte se o to, aby kůň získal pozitivní zkušenost. 

    Tip:

    Pamlsky koně při nakládání rozptylují, lépe je koně chválit slovně.

    Tip:

    Pokud si s naložením koně nevíte rady nebo si nejste jistí, není žádná ostuda zavolat profesionálního dopravce. Profesionál naloží stovky koní ročně a nabyté zkušenosti se odrazí v každém dalším nakládání, tedy i u velmi problémového koně. Až kůň získá pozitivní zkušenost, není zpravidla problém ho začít opět převážet vlastními silami.

    Je třeba si uvědomit, že pro koně je pobyt v přepravníku potenciálně velmi stresujícím fyzicky i psychicky. 

    Zavření rampy

    Zavírání rampy, ač se to nezdá, je jedním z klíčových okamžiků naložení koně. Bohužel právě v tuto chvíli vzniká velmi mnoho chyb, které je následně nutné odstraňovat. Je zvykem, že zvláště při neúplně pohodovém nakládání, jakmile kůň vstoupí do vleku nebo přepravního prostoru, rampa za ním okamžitě rychle letí nahoru. Mladý či lekavý kůň si to zapamatuje a při příštím nakládání začne kopat nebo bleskurychle vycouvávat, jakmile za sebou zaznamená sebemenší pohyb. Když je kůň nakládán v klidu, není k žádnému zběsilému zavírání důvod. Během zajišťování příčníků na koně v klidu mluvte, aby o vás věděl. Rampu zvedejte opatrně a pomalu, stejně postupujte i u horních dvířek nebo roletky. Ve chvíli, kdy kůň nastoupí a rampa je zavřená, je třeba se bez otálení vydat na cestu. Kůň jinak začne být ve vleku nervózní a může začít kopat apod.

    Tip:

    U zavírání a otvírání rampy je samozřejmostí stát bokem. Je-li rampa dole, všechny uzavírací háky mají být skryty pod rampou, jinak hrozí nebezpečí poranění kolem se pohybujících osob a koní, nebo poškození háků samotných.

    PRAVIDLO

    Ve chvíli, kdy kůň nastoupí, je třeba co nejrychleji vyjet, jinak může být kůň ve vleku nervózní, začít přešlapovat či kopat.

    Jedeme

    Vezete-li koně, musíte řídit s rozmyslem a ohleduplností nejen ke koním, ale i k ostatním řidičům. Při jízdě si hlídejte vhodnou rychlost a myslete na nejvyšší dovolenou rychlostí soupravy. Dodržujte minimálně dvakrát větší bezpečný odstup od vozidla před vámi, než je běžné u samotného osobního auta. Před zatáčkami brzděte včas, abyste je projeli pomalu a bezpečně, aby mohli koně pohodlně vyvažovat a nebyli překvapeni. Neustále mějte na paměti, že brzdná dráha je delší a jízdní vlastnosti soupravy horší! Při řízení zohledněte i stav silnice a krajnic, které mnohdy nebývají v nejlepší kondici. Je-li nutné zastavit, například kvůli defektu, učiňte tak pouze na bezpečném a přehledném místě. Vždy s sebou v autě mějte dostatek reflexních vest, vhodné jsou i reflexní pásky pro koně na kamaše, nebo proužky na dekách pro případ, že by koně museli být vyloženi, a také nezávislý zdroj osvětlení, vhodné jsou i blikače na kola a čelovky.

    Tip:

    Samozřejmostí je umožnění ostatním řidičům předjetí v bezpečných úsecích.

    Při samotné jízdě je třeba se vyhnout prudkým změnám rychlosti i směru jízdy, to se neobejde bez dokonalého čtení provozu. Aby se koním dobře stálo a cestovali rádi, je třeba s nimi jet maximálně plynule. Jen pro představu: stojíte bez držení ve stísněném prostoru, neznáte trasu, nevidíte, kdy přijde zatáčka, kdy bude řidič brzdit či zrychlovat – přesně tak se cítí kůň ve vleku, proto je nutné jet doslova jako s porcelánem.

    Foto: archiv společnosti Equiservis, spol. s r.o.

    360x360 AD
    Back to top